sunnuntai 15. joulukuuta 2013

Synnytys kertomus

en romaania tästä kirjoita paljon jätän pois,mutta näin lyhykäisyydessään.

9.12.2013
Noin kello 01:00 yöstä alkoi julmetusti supistamaan, kuin salama kirkkaalta taivaalta.
Supistukset tulivat 3-5min välein ja kesto oli minuutin verran. Laittelin pyykkejä aikani kuluksi, siivosin huonetta ja steppailin pitkin asuntoa. Hammasta oli vain purtava ja puuskuteltava,eikä pidätellä hengitystä!

Aamu 07:00 aikaan menin sitten äitiäni iformoimaan,että supistaa ******! Äiti kasasi sitten kimpsut ja kapsut ja lähdime kohti sairaalaa.
Sairaalaan päästyämme minut otettiin heti käyrään jossa katsottiin supistuksia ja tehtiin sisätutkimus kuinka paljon kanavaa jäljellä ja olenko kuinka paljon auki. Olin 2cm, joten minut siirrettiin kammarin puolelle.



11:15
kammarin puolella supistukset tulivat voimakkaimpina eikä minulla ollut mitään kipuun. Muutakuin jyväpussi ja jumppapallo. Äitini ohjasi minua tekemään erilaisia liikkeitä,että supistukset voimistuisivat kerta toisensa jälkeen,koska seurannan mukaan en ollut supistuksieni kanssa vielä huipussa.
Minulle tarjottiin ensimmäisenä kivunlievitykseen Aquarakkuloita, mutta en suostunut ottamaan nitä vaan toitotin epiduraalia.

13:07
Supistuksia kahden minuutin välein ja olin edelleen 2cm auki. Minut siirrettiin äitin kanssa synnytys salin puolelle, jossa sitten odoteltiin siihen asti kunnes kaikki on ohi.
Kivun lievitystä en ollut vieläkään saanut, joten tahdoin kokeilla kylpyä jos auttaisi.
Lilluin ammeessa, mutta ei ollut osuva vaihtoehto. Yleensäkkin jos olen suihkussa tai ammeessa niin silloin en tunne kipua. Kylpytuokion välisä otettiin vauvalta sydän ääniä jonka jälkeen minua kehotettiin menemään viileään suihkuun, ettei lapsen sydän äänet nousisivat.

14:35
Siirryin ammeesta takaisin saliin jossa minulle tarjottiin ilokaasua. Minua neuvottiin käyttämään ja jopa kätilö tarjosi äidillenikin sitä muistin virkistykseksi. Äitini kylläkin kieltäytyi siitä.
Kokeilin ilokaasua, mutta kivut eivät hellittäneet. Ainoastaan mukava olotila ja huonoa oloa.
Sisätutkimuksessa olin 3cm auki ja minut lopulta valmistettiin epiduraalipuudutusta varten.
Puudutus alkoi vaikuttaa 15.17 tässä vaiheessa hb on ollut äidin kertoman mukaan matala.

16:07
Kalvot puhkaistiin ja lapsivesi normaalia. Huomautuksina supistuksia.n 8minuutin välein, 3cm auki.
Olo oli hyvä koska en tuntenut mitään. Äitini kanssa vain naureskelimme ja puhuimme aikamme kuluksi eli mukavaa aikaa  äiti tytär time.

18:14
Auki 4cm ja lapsen pää oli tullut alaspäin ja alkanut painaa kohdun suulle.
Minulle alkoi riittää makoilu ja tahdoin tekemistä, jolloin sain kävelytelineen ja siinä aloin suorittaa äitini ohjauksella kyykkyjä. Äitini seurai koko ajan milloin supistuksia tulee ja vauvan sydän ääniä.
Yritimme saada kokoajan synnytystä edistymään.

19:55
Lääkäri tuli tutkimaan tilannetta vauva on laskeutunut lantiossa ja kohdunsuussa tapahtunut hienosti edistystä suunnitelmana alatiesynnytys. Tällöin sain toisen epiduraali lisäannoksen
Myöhemmin kätilö tuli ilmoittamaan että lata ei synnytetä alateitse, koska supistukset eivät tuo lasta lähemmäksi ja tössähti homma 5cm. Eli plään B sektio.
Olin aivan kauhuissani ja toivoin vielä alatiesynnytyksen mahdollisuutta. Kyselin äidiltäni kauhuissani millaista sektio on ja kaiken mahdollisen. Äitini käski kääntyä kätilön puoleen koska hänelle ei ole tehty sektiolla.
Kätilö selitti minulle asiasta vaihe vaiheelta.

22:09
sektioon lähtö. Äitini jäi odottamaan synnytys salin puolelle koska hän ei päässyt synnytys saliin mukaan vaikka toivoin.
Kun minua vietiin kärryillä kohti synnytys salia purin hampaita yhteen, koska minua pelotti, vaikka ei ollut loppupelissä mitään pelättävää. Hoitaja taretkin rauhoittelivat minua ettei ollut mitään pelättävää ja kaikki on ohi 20 minuutissa.
Minulle annettiin maski naamaan josta sain hapen ja jotakin mömmöä joka sitten aiheutti tunnottomuuden rinnoista alaspäin.
Siinä sitten hetki saatiin odotella että lääke alkoi vaikuttamaan ja sitten päästiin tositoimiin.
En tuntenut kipua, mutta tunsin kun koko ajan jotakin tapahtuu ja toivoin että olisi jo ohi.
Yksi lääkäreistä sitten ilmoittaa ,että lapsella on tukkaa päässä ja tyttö! Terve tyttö syntyi.
Olin aivan innoissani tässä vaiheessa ja kun sain nähdä vilauksen vauvasta aloin tietenkin itkemään, koska tyttö on aivan täydellinen. Hänet vietiin siitä äitini luokse ja äitini otti lapen ihokontaktiin.
Minut ommeltiin ja vietiin heräämöön ja myöhemmin äitini tuli sinne lapsen ja kätilön kanssa.
Sain hetkeksi lapsen viereeni. Ahh tuntemukset olivat niin ihania pikkuinen oli niin rauhallisena ja tuijotti ympärilleen. Äitini ja lapsi poistuivat paikalta ja olin heräämössä 3:30 asti josta minut vietiin lapseni luokse yläkertaan.
Sain lapsen syliini ja aloitimme imetyksen joka sujui hienosti, eikä sen kanssa ollut mitään ongelmia.
Vauva nukkui minun vieressäni aamuun asti ja aamulla pääsinkin melkein täysin voimin häntä hoitamaan.

synnytyksestä annoin numeroksi 8, koska en kokenut alatie synnytystä. Ehkäpä en loppujen lopuksi haluakkaan sitä kokea..
Olen tyytyväinen tähän pieneen rakkauteeni.
Äitini tsempparina,tukena oli loistava ja olen hänelle siitä kiitollinen.
Huomenna olisi neidin ensimmäinen neuvola ja minulla tikkiempoisto.




1 kommentti :

  1. Anonyymi12/15/2013

    Todella nopeasti edennyt ! Minun kohdallani kun supistukset eivät olleet voimakkaita, jouduin 2 päivää odottamaan että edistytstä tapahtui :o

    VastaaPoista

Muistathan pitää kommenttisi asiallisena :)
Törkeyksiä ei julkaista blogiin